ICT-zaken die je eigenlijk ‘gewoon’ geregeld zou moeten hebben

6 juni 2023
5 minuten
Auteur: Mart Koppelman

De vraag achter de vraag ‘waarom zet een bedrijf ICT in?’ is voor JUICT essentieel om het verschil te kunnen maken voor haar klanten. Waar het bijvoorbeeld op uit kan komen is dat men processen wil automatiseren, efficiënter en productiever wil zijn of wil innoveren en groeien. Uiteraard kan dit voor elk bedrijf verschillen afhankelijk van de branche, omvang en doelstellingen van het bedrijf. Ook het nut van ICT wordt door iedereen anders geïnterpreteerd. Enkele zien het als een noodzakelijk iets wat vooral (hoge) kosten met zich mee brengt en de ander ziet het als een ondersteund middel en behaald zijn/haar voordelen ermee.

Waarom een bedrijf ICT inzet en de gedachtewijze erover kan dus verschillen. Wat niet verschild is dat bedrijven geen hinder willen ondervinden in het uitvoeren van werkzaamheden. Om hiervoor een stabiele basis te creëren dienen bedrijven een aantal ICT-zaken ‘gewoon’ geregeld te hebben. Dit betreft dan ook de basis om fatsoenlijk te kunnen werken en erop verder te bouwen om processen te automatiseren, efficiënter en productiever te zijn en om te kunnen innoveren en groeien.

Samen regelen dat de ICT-zaken 'gewoon' geregeld zijn?

Blog formulier Basis

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt ons bereiken op kantoortijden via het telefoonnummer of laat een bericht achter in het onderstaande contactformulier.

Welke ICT-zaken moeten dan ‘gewoon’ geregeld zijn?

  • Apparatuur – met apparatuur bedoelen we de middelen die worden ingezet om elke dag te werken. Denk hierbij aan de computer, laptop, toetsenbord/muis, beeldschermen, (mobiele) telefoons, headsets, printers etc. Erg vanzelfsprekend maar zorg voor up-to-date en modern apparatuur om goed en prettig te kunnen werken.
  • Bedrijfsnetwerk – een bedrijf moet voorzien zijn van een snelle/stabiele internetverbinding, een beveiligingsapparaat (firewall) en overig netwerkapparatuur (switches, wifi punten) om werkplekken/medewerkers te voorzien van een veilige/betrouwbare vaste of draadloze netwerkverbinding.
  • Software – een bedrijf moet geschikte besturingssystemen en softwarelicenties hebben voor de computers en andere apparaten die in gebruik zijn. Dit omvat essentiële toepassingen zoals algemene software (Internetbrowser, pdf-reader) kantoorsoftware (Outlook, Word, Excel, PowerPoint), samenwerkingstools (Microsoft Teams) en branche specifieke software.
  • Beveiliging – een bedrijf moet aandacht besteden aan ICT-beveiliging om gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, dataverlies of cyberaanvallen. Dit omvat het implementeren van firewalls, antivirussoftware, encryptie, multifactorauthenticatie, het regelmatig bijwerken van software en het trainen van medewerkers in cybersecuritybewustzijn.
  • Back-up & herstel – het is essentieel belang dat een bedrijf regelmatig back-ups maakt en kan herstellen in geval van gegevensverlies, systeemstoringen of andere noodsituaties. Dit kan worden bereikt door het implementeren van back-upoplossingen, het testen van herstelprocedures en het waarborgen van de beschikbaarheid van essentiële bedrijfsgegevens.
  • Monitoring & beheer – om de prestaties en betrouwbaarheid van de apparatuur, bedrijfsnetwerk, software, beveiliging en back-up te waarborgen, wordt monitoring ingezet. Aan de hand van indicatoren kunnen zaken tijdig worden bijgesteld om de continuïteit te waarborgen. Daarnaast is het van essentieel belang om alle systemen en bijbehorende software te onderhouden (updaten).

Wanneer deze zaken allemaal geregeld zijn staat er een sterk ICT-fundament om als bedrijf goed te kunnen functioneren en op verder te bouwen. Of het nu een grote of kleine onderneming betreft. Dit zal voor elk bedrijf de basis moeten zijn!

Hulp op afstand
053 7400 240
Een vraag stellen

"*" geeft vereiste velden aan

Juict
anto