Drie factoren die de prijs van ICT-beheer bepalen

4 oktober 2021
7 minuten
Auteur: Mart Koppelman

De ICT-wereld verandert in hoog tempo. Daarmee stijgt ook de behoefte van ondersteuning door ICT-dienstverleners. Voorheen was dit nog het up-and-running houden van fysieke apparaten en gingen systeembeheerders op pad richting de eindklant. Nu wordt er meer gevraagd van ICT-dienstverleners zoals het beheren van software en het up-to-date houden van ICT om veilig te kunnen werken.

Voor ondernemers en organisaties betekent dit zowel hogere kosten als reserveringen voor in de toekomst. Maar wat kost ICT? En welke factoren bepalen nu de kosten voor jou als ondernemer? Hieronder gaan we in op drie aspecten die de kosten van een ICT-beheer bepalen namelijk:

  1. De verborgen kosten van ICT;
  2. De innovatiebehoefte bij ondernemers;
  3. En de mate van pro-activiteit van de dienstverlener.

Hieronder lichten wij elke factor toe.

Vrijblijvend even sparren?

Blog formulier Basis

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt ons bereiken op kantoortijden via het telefoonnummer of laat een bericht achter in het onderstaande contactformulier.

1. De verborgen kosten van ICT

Een slecht, traag of instabiele ICT-omgeving lijdt tot indirecte kosten. Dit wordt niet vaak direct opgemerkt. Wanneer jouw medewerkers stilzitten door een storing kunnen zij hun werk niet uitvoeren, ze zijn dus niet rendabel en verdienen geen geld voor jou als ondernemer. Het kan ook zijn dat werkzaamheden omslachtig en niet efficiënt meer zijn in vergelijking met nieuwere systemen die het werk makkelijker en sneller maken. Deze verborgen kosten bij elkaar opgeteld worden indirect toegewijd aan de kosten van de ICT-omgeving. Als ondernemer zult u een berekening moeten maken tussen de investeringskosten in nieuwere systemen ten opzichte van de verliezen als u doorgaat op de huidige manier met minder efficiënte systemen.

2. Innovatiebehoefte

Aangezien de ICT-wereld in een hoog tempo verandert is het verstandig om als organisatie na te denken over de innovatiebehoefte. Wil je als ondernemer gebruikmaken van de meest recente technieken? Of kies je liever een systeem dat al een aantal jaren op de markt is? Aan elke oplossing zijn uiteraard kosten verbonden maar door continu mee te veranderen worden er in verhouding meer kosten gemaakt.
Stem de innovatiebehoefte af tussen de ICT-dienstverlener en de eindklant. Helaas is geen enkele oplossing tijdloos. Je zult moeten blijven investeren om mee te gaan met innovatie. Er vinden altijd vernieuwingen plaats. Het is alleen de vraag of je voorop wilt lopen of toch prima door kan met de huidige systemen. Beiden kennen voor- en nadelen.

3. Pro activiteit

Als ondernemer wilt u niet achter de feiten aan lopen of in onzekerheid leven omdat u weinig kennis hebt van ICT. U wilt een ICT-dienstverlener die proactief is en weet hoe u uw business runt. Zij kunnen u vertellen welke stappen er gezet moeten worden op het gebied van ICT om efficiënt te blijven opereren. De dienstverlening wordt dus meer strategischer dan praktischer. Daarbij is het ook de taak van een ICT-dienstverlener om haar klanten proactief mee te nemen in de ontwikkelingen en tijdig te informeren over acties die ondernomen moeten worden.
Hoewel organisaties altijd kijken naar de kosten voor ICT, is het niet altijd vanzelfsprekend dat de laagste prijs ook het wenselijke oplevert. Een ICT-partner die een proactieve houding aanneemt zorgt voor een moderne ICT-omgeving en is altijd opzoek gaat naar passende oplossingen.

Vraagt u zich af of de dienstverlening past bij de wensen en de organisatie? Wilt u graag (geheel vrijblijvend) een second opinion over het beheer van uw ICT-omgeving? Wij komen graag bij u langs. Met een frisse blik en duidelijke analyse kijken wij naar de huidige staat van uw ICT-omgeving komen.

Vrijblijvend even sparren?

Blog formulier Basis

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt ons bereiken op kantoortijden via het telefoonnummer of laat een bericht achter in het onderstaande contactformulier.

Hulp op afstand
053 7400 240
Een vraag stellen